90-konto regler och föreskrifter

Föreskrifterna innehåller bestämmelser om villkoren för att en organisation ska beviljas ett 90-konto. I föreskrifterna finns även bestämmelser om kontrollen och kraven i övrigt på insamlingsorganisationer som innehar 90-konto och på den verksamhet som organisationen bedriver. Svensk Insamlingskontrolls styrelse beslutar om föreskrifter för 90-konto.

Under frågor och svar hittar du de vanligaste frågorna om 90-konto och hur man ansöker.

Föreskrifter gällande styrelsen i organisationen

Organisationens styrelse ska bestå av lämpliga och i ekonomiska frågor kunniga personer som ansvarar för organisationens verksamhet. Detta innebär att man inte får ha betalningsanmärkningar, vara försatt i konkurs eller belagd med näringsförbud. Styrelsen ska bestå av minst 3 ordinarie ledamöter och minst 1 av dessa måste var bosatt i Sverige.

Krav gällande revisor

Organisationen ska ha minst en auktoriserad revisor. Revisorn ska bl.a granska hur organisationen följer sina stadgar och främjar sitt ändamål. För mer information se vägledning för revisorer i organisationer med 90-konto.

Rapportering av mottagande organisationer

90-kontoinnehavare (KI) som har mottagande organisationer i Sverige eller utomlands ska varje år senast den 30 april skicka in en förteckning över svenska och utländska mottagande organisationer. Rapporteringen ska göras på blanketten mottagande organisationer. Här hittar du anvisningar till hur blanketten ska fyllas i.

Giltighetstiden för 90-konto

När en ny organisation beviljas 90-konto sker en prövning av att kraven i föreskrifterna för 90-konto är uppfyllda. För att bli godkänd krävs bland annat att styrelseledamöter har god ordning på sin ekonomi, att organisationen har auktoriserad revisor och att informationen på hemsidan är tydlig och transparent. De första åren är giltighetstiden för 90-kontot vanligen ett år, men därefter kan tiden förlängas till två år och upp till max fem år för kontoinnehavare som skött sin rapportering väl under lång tid.

Ändringsanmälan

Ett 90-konto beviljas endast under en begränsad tid och det sker regelbundna uppföljningar för att säkerställa att alla organisationer uppfyller kraven. Det sker dels genom att samtliga 90-kontoinnehavare årligen skickar in ett rapportpaket med ekonomisk redovisning och löpande anmäler förändringar i sin styrelse och ny revisor på blanketten ändringsanmälan. Det gäller också ändringar i organisationens stadgar. Om ändamålsparagrafen i stadgarna ändras krävs Svensk Insamlingskontrolls godkännande innan det nya ändamålet börjar tillämpas. Se anvisningar till ändringsanmälan.

Ansökan om förlängd giltighetstid

Ansökan görs på blankett för ansökan om förlängd giltighetstid och ska skickas in i god tid innan giltighetstiden går ut.

Våra olika policys

Svensk Insamlingskontroll följer reglerna i dataskyddsförordningen, (GDPR), se vår integritetspolicy. Eftersom Svensk Insamlingskontroll  är en ideell förening står vi inte under offentlighetsprincipen vilket innebär att vi inte lämnar ut några handlingar, se vår sekretesspolicy.

Årsavgift gällande 90-konto

Alla organisationer med 90-konto betalar en årsavgift. Svensk Insamlingskontrolls styrelse fastställer årsavgiften som beräknas på organisationens totala verksamhetsintäkter.

Svensk Insamlingskontrolls logotyp

Alla organisationer med 90-konto ska i sin marknadsföring på ett tydligt sätt informera om att verksamheten kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Lämpligast är att använda vår logotyp. Logotypen beställs via epost efter att samtliga 90-konton har öppnats. Vidare information se guidelines för användning av logotypen.