90-konto regler och föreskrifter
Föreskrifterna innehåller bestämmelser om villkoren för att en organisation ska beviljas ett 90-konto. I föreskrifterna finns även bestämmelser om kontrollen och kraven i övrigt på insamlingsorganisationer som innehar 90-konto och på den verksamhet som organisationen bedriver. Svensk Insamlingskontrolls styrelse beslutar om föreskrifter för 90-konto.
Under frågor och svar hittar du de vanligaste frågorna om 90-konto och hur man ansöker.
Föreskrifter gällande styrelsen i organisationen
Organisationens styrelse ska bestå av lämpliga och i ekonomiska frågor kunniga personer som ansvarar för organisationens verksamhet. Detta innebär att man inte får ha betalningsanmärkningar, vara försatt i konkurs eller belagd med näringsförbud. Styrelsen ska bestå av minst 3 ordinarie ledamöter och minst 1 av dessa måste var bosatt i Sverige.
Krav gällande revisor
Organisationen ska ha minst en auktoriserad revisor. Revisorn ska bl.a granska hur organisationen följer sina stadgar och främjar sitt ändamål. För mer information se vägledning för revisorer i organisationer med 90-konto.
Våra olika policys
Svensk Insamlingskontroll följer reglerna i dataskyddsförordningen, (GDPR), se vår integritetspolicy. Eftersom Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening står vi inte under offentlighetsprincipen vilket innebär att vi inte lämnar ut några handlingar, se vår sekretesspolicy.
Årsavgift gällande 90-konto
Alla organisationer med 90-konto betalar en årsavgift. Svensk Insamlingskontrolls styrelse fastställer årsavgiften som beräknas på organisationens totala verksamhetsintäkter.
Svensk Insamlingskontrolls logotyp
Alla organisationer med 90-konto ska i sin marknadsföring på ett tydligt sätt informera om att verksamheten kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Lämpligast är att använda vår logotyp. Logotypen beställs via epost efter att samtliga 90-konton har öppnats. Vidare information se guidelines för användning av logotypen.